Opieką psychologiczno-pedagogiczną w szkole objęci są wszyscy uczniowie, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów:
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
- z niepełnosprawnością;
- z niedostosowaniem społecznym;
- z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym;
- posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię wydane przez Poradnię psychologiczno- pedagogiczną;
oraz uczniów:
- z zaburzeniami zachowania lub emocji;
- ze szczególnymi uzdolnieniami;
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z chorobą przewlekłą;
- z sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
- z niepowodzeniami edukacyjnymi;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny;
- z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, z wcześniejszym kształceniem za granicą;
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniom polega w szczególności na:
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole;
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych;
- rozwijaniu umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom;
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom:
- nauczyciele;
- wychowawcy;
- specjaliści w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, pedagodzy wspomagający i terapeuta pedagogiczny;
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami uczniów;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży;
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz poprzez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie zajęć:
- z psychologiem szkolnym
- korekcyjno-kompensacyjnych
- dydaktyczno-wyrównawczych
- rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne
- rewalidacyjnych
- logopedycznch
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
- porad i konsultacji;
Podczas wszystkich zajęć wykorzystywane są najnowsze metody wspomagania rozwoju psychofizycznego, poprawy efektywności przyswajania treści programowych, korygowania i kompensowania zaburzeń funkcji poznawczych. Duży nacisk kładziemy na współpracę z rodzicami. W kontaktach indywidualnych z rodzicami omawiane są przyczyny trudności dziecka oraz podawane są konkretne wskazówki oraz przykładowe ćwiczenia do pracy w domu.